Prosesskatalogen
Planlegge utdanning
Opprette og vedlikeholde ulike typer utdanning og utdanningsaktiviteter.
Gjennomføre opptak
Opprette og vedlikeholde grunnlagsdata for opptak, saksbehande søkere, tidele studierett og oppmelding av studenter.
Gjennomføre utdanning
Prosesser knyttet til å gjennomføre vurdering og følge opp studenter.
Støttefunksjoner
Administrasjon og vedlikehold av systemet (opprette og gi tilganger, hente og oppdatere kjerneinformasjon i systemet).
Katalogen inneholder beskrivelse av prosesser som brukes i og understøttes av FS, Admissio (opptaksløsninger) og Sikts utdanningsregistre. Formålet med katalogen er å skape felles kontekst og forståelse for hva våre løsninger støtter og kan brukes til, både for våre team, eksterne utviklingsteam og for virksomheter som bruker våre produkt.

Figur: Oversikt over sammenhengen mellom de ulike studieadministrative prosessområdene.
Katalogen er en del av den felles utviklingsplattformen for produktområde Studieadministrasjon i Sikt, og viser det studieadministrative forretningsområdet vi leverer støtte til.
Retningslinjer for bruk av katalogen:
- Vi i produktområdet bruker denne felles referanserammen som grunnlag for både it-utvikling og forretningsutvikling.
- Vi jobber iterativt etter prinsippet om at det er bedre med en mangelfull beskrivelse som vi kan motta tilbakemeldinger på, enn ingen beskrivelse i det hele tatt.
Forklaring på statuser
✅ = Standardisert prosess ferdig utviklet.
🟡 = Den standardiserte prosessen er under utvikling. Merk: Dette kan også bety at en MVP-versjon er under utvikling der ikke alle prosesstegene er inkludert.
❌ = Utvikling ikke påbegynt.
⏪ = Dokumentasjon av gjeldende praksis, prosessen er ennå ikke standardisert.
Prosessene i katalogen er markert med symboler som beskriver status for prosessen.
Overordnet modell av prosesser og prosessområder

Figur: Mer detaljert modell av prosesser og prosessområder.
Hvordan bidra til katalogen
Alle kan medvirke til utviklingen av katalogen. Arbeidsprosessen vi legger opp til baserer seg på at produktområde Studieadministrasjon har det redaksjonelle ansvaret.
Vi tar imot endringsforslag som merge requests. En merge request (MR) er et forslag for å inkorporere endringer som leverer som en form for redigert kopi av opprinnelig tekst.
Prosess for å gi tilgang til eksterne brukere er under utarbeidelse, vi vil oppdatere denne siden med mer info når det foreligger. Inntil videre må eksterne brukere melde endringsforslag til kontakt@sikt.no
Krav til format
Beskrivelser i katalogen skrives i Markdown (CommonMark) og publiseres offentlig.
Hvilken informasjon (innhold og metadata) må med i katalogen?
Kjente problemer med løsningen
Det er dessverre noen begrensninger i publiseringsverktøyet vårt som vi ikke har løst enda.
- Vi må sette feltene /slug/ og /title/ for at dokumentene skal få riktig URL og tittel.